Det finns två sorters QR-koder: statiska respektive dynamiska sådana. Skillnaden mellan dessa är att en statisk kod inte kan ändras i efterhand. En dynamisk kod kan istället enkelt redigeras. Därför är det viktigt för dig som använder dessa koder i din marknadsföring att känna till skillnaden.
Ponera till exempel att du driver en restaurang och vill marknadsföra denna. Du kanske har tagit fram en helt ny meny som du vill lansera och du vet att dina kunder kommer att älska den. Men dagen före lanseringen skannar du QR-koden och upptäcker att en viktig rätt saknas på menyn. Då vore det ju synd att ha skickat ut en massa reklammaterial med statiska QR-koder som inte kan ändras! Så om du inte vill riskera att behöva “skrota” koderna kan det vara bra att ta fram dynamiska QR-koder istället. Detta är väldigt enkelt att göra och nedan berättar vi hur du går tillväga!
Så skapar du QR-koder på ett enkelt sätt
Det finns webbplatser som du kan använda dig av för att skapa såväl statiska som dynamiska koder. En av dessa är skapaqrkod.nu. Det är ofta gratis att skapa statiska koder medan du kan behöva betala en liten kostnad för att kunna ta fram dynamiska sådana.
För att skapa en QR-kod gör du så här:
- Besök en webbtjänst där du kan skapa QR-koder.
- Mata in den URL som du vill att koden ska leda till. Du kan även välja mellan andra alternativ såsom en Swish-betalning eller information om en WiFi-uppkoppling.
- Skapa sedan din QR-kod och ladda ner den och/eller skicka den till din e-postadress.
Svårare än så är det faktiskt inte att ta fram QR-koder. Nu är det upp till dig att dra nytta av deras kraft genom att skapa och marknadsföra dessa!
Så kan du själv eller dina kunder skanna QR-koder
Om du använder en iOS-enhet räcker det med att starta kameraappen och hålla kameran över QR-koden. En notis ploppar då upp och visar den information som koden innehåller. Om du har en Android-enhet kan detta förfarande räcka. I vissa fall behöver du dock ladda ner en särskild QR-kodläsare till din smartphone.