Ett normalt mäklararvode ger dig tillgång till bra mäklare

I samband med försäljningen av din bostad kan din fastighetsmäklare ta hand om det allra mesta kring affären åt dig. Så länge som du betalar ett normalt mäklararvode kan du få hjälp med det mesta. Du kan även betala lite extra om du vill få tillgång till en tillfällig möblering av din bostad eller andra extratjänster. Därför bör du fundera kring exakt vad du vill ha hjälp med och sedan diskutera ditt behov med någon av de lokala mäklarna i ditt område.

Om du vill utföra vissa av fastighetsmäklarens ordinarie uppgift på egen hand går naturligtvis även detta bra. Du kan i sådana fall räkna med att kunna förhandla ner arvodet lite grann. Men det är viktigt att du tar upp detta med din mäklare på Södermalm och diskuterar igenom behovet och dina förväntningar. Först då kan ni komma fram till en lösning och ett upplägg som bägge parter är helt nöjda med.

Ta reda på vilka mäklare på Södermalm som kan hjälpa dig och deras mäklararvoden

Det första steget i processen att sälja din bostad är att göra lite inledande efterforskningar. Här behöver du bland annat ta reda på vilka mäklare på Södermalm som kan hjälpa dig med affären. I samma veva bör du även undersöka vilka mäklararvoden de olika aktörerna tar för sina tjänster. Vid behov kan du även försöka förhandla fram ett för dig förmånligt arvode. Detta gäller åtminstone om du är en någorlunda skicklig förhandlare och har en lukrativ bostad att lägga ut till försäljning.

Mycket ingår faktiskt i ett helt normalt mäklararvode

När du har valt en fastighetsmäklare kommer denne att samla in information om din bostad. Detta gör han eller hon via ett flertal olika källor. Kunskap är nämligen makt och ju mer information om bostaden mäklaren kan samla in desto bättre. Både för denne och för dig samt för de framtida spekulanterna. Denna tjänst får du genom att bara betala ett normalt mäklararvode till någon av stadens mäklarbyråer.

För att få ut mesta möjliga av din bostadsaffär bör du dock:

  • jämföra mäklararvoden från flera aktörer
  • kontakta olika mäklare på Södermalm för att diskutera ditt behov
  • sålla agnarna från vetet, förhandla och välja ut någon av mäklarna att jobba med.

Xenonkungen säljer ljusramper och annan fordonsbelysning

Xenonkungen.com är en svensk nätbutik som med Kungsbacka som utgångspunkt förser bilister i hela vårt avlånga land med bilbelysning. På deras sajt kan du botanisera i ett brett produktutbud innehållandes flertalet ljusramper samt andra typer av fordonsbelysning. Man kan med andra ord påstå att sajten är ett ljus i vintermörkret som du alltid kan lita på!

Fundera på om du behöver bättra på ditt fordons belysning

Tillhör du den kategori bilförare som helt sonika hoppar in i bilen, startar den och inte funderar särskilt mycket över belysningen? I sådana fall är du tyvärr långt ifrån ensam! Bilens belysning är nämligen viktigare än du tror, men trots detta negligeras den av den breda massan av bilister. Detta är någonting som sajten Xenonkungen.com vill ändra på genom att tillhandahålla ett brett urval av produkter inom kategorin fordonsbelysning.

Bilens strålkastare och den övriga belysningen som ditt fordon är utrustat med fyller nämligen flera olika funktioner. Till att börja med säkerställer den att andra förare kan se dig i mörkret trots den minskade visibiliteten. Detta är en väldigt viktig faktor för att allvarliga olyckor i trafiken ska kunna undvikas.

Som förare behöver du vara medveten om det faktum att du bör anpassa ditt fordons belysning utifrån de förhållanden som råder för stunden. Om du kör mitt på ljusa dagen i klart väder behöver ingen större anpassning göras – du ser bra och syns också bra i trafiken. Men såväl efter mörkrets infall som i sämre väder, såsom regn, snö eller dimma, är saken en annan. Då behöver du ha tillgång till belysning som är anpassad för de rådande förutsättningarna. Därför bör du fundera på huruvida du behöver bättra på ditt fordons belysning inför vinterhalvåret med allt vad denna mörka årstid innebär.

Fordonsbelysning hos Xenonkungen

Som kund har du flera goda skäl att köpa din fordonsbelysning hos Xenonkungen.com:

  • De är proffs på bilbelysning och även annan typ av fordonsbelysning.
  • På sajten hittar du såväl extraljus som LED-ramper för alla typer av fordon.
  • De erbjuder snabb leverans, förstklassig kundservice och trygga betalningar.

Om du är på jakt efter belysning till ditt fordon bör du därför klicka dig in på sajten och botanisera i deras produktutbud!

Företagare jämför diverse lån

De underliggande anledningarna till att företag besöker en jämförelsesajt som A5.nu är flera och varierar från fall till fall. Allesammans har dock en sak gemensamt: de driver företag och vill kunna jämföra lån för att finansiera sina verksamheter. Nedan belyser vi tre av de vanligaste skälen till att företagare vill kunna göra en jämförelse av lån och andra finansieringslösningar.

3 anledningar att göra en jämförelse av lån

Jämförelsesajten A5.nu gör det möjligt för svenska företag att jämföra lån på ett enkelt och smidigt sätt. Via sajten kan du göra en jämförelse av företagslån från flera olika långivare. Men i vilken situation skulle detta kunna vara aktuellt för dig och ditt företag, kanske du undrar? Det finns många anledningar att göra en sådan jämförelse, till exempel för att du vill:

  • Flytta företaget till en större lokal. Växer ditt företag så det knakar och börjar den nuvarande lokalen kännas alltför trång? Då kan det vara läge att expandera och flytta företaget till en lokal som är större och bättre. Men bara för att affärerna går så pass bra att det är dags för expansion är det inte säkert att du har de pengar som krävs på företagskontot. Då kan du behöva ta ett lån för att finansiera flytten till den nya och större lokalen samt de overheadkostnader som uppstår.
  • Köpa in utrustning till företaget. Det är väldigt vanligt att företag lånar pengar för att köpa in utrustning av alla de slag. Till exempel kan du behöva finansiering för att kunna köpa in vissa maskiner, IT-utrustning och andra verktyg som krävs. Det är dock viktigt att skilja det verkliga behovet från vad som skulle vara trevligt att ha. För finansieringen och inköpen påverkar i slutändan den nedersta raden i resultaträkningen.
  • Beställa fler lagervaror. Lagervaror är ofta en av de största utgifterna som ett företag har. Men precis som fallet är med inköp av maskiner behöver du möta den efterfrågan som finns på att fylla på lagret med nya varor att sälja. Detta kan dock vara svårt att göra när du behöver köpa in en större mängd lagervaror och avkastningen på investeringen ligger lite längre fram i tiden. Därför kan du behöva lösa finansiering för att kunna göra denna typ av inköp till ditt företag.

Hitta marknadens bästa internetleverantör för dig

Är du på jakt efter en bra leverantör av internettjänster? Om så är fallet bör du göra lite efterforskningar och försöka hitta marknadens bästa internetleverantör. Det finns dock inte en enskild leverantör som är den bästa för precis alla konsumenter. Därför behöver du anstränga dig lite extra för att hitta den rätta leverantören för just dig.

Visst, vissa faktorer är ganska universella och enkla att jämföra. Ett exempel på en sådan är kostnaden för respektive bredbandsabonnemang. Men det finns även andra faktorer som är lite svårare att sätta fingret på såvida du inte har tidigare erfarenhet av leverantören ifråga. Vi syftar då på en faktor som hur bra företagets kundtjänst är. Dessutom finns det även fler saker som du bör ta med i beräkningen och vilka dessa är berättar vi nedan!

Så hittar du landets bästa internetleverantör för just dig

När du jämför olika leverantörer för att kunna hitta landets bästa internetleverantör bör du ta följande saker i beaktande:

  • Pris. Priset för olika internetabonnemang varierar ganska kraftigt mellan marknadens aktörer. Det kan faktiskt skilja hundratals kronor per månad i priserna mellan de abonnemang som erbjuds. Detta trots att de olika leverantörerna vanligtvis kan leverera ganska likvärdiga hastigheter åt dig. Därför är detta en viktig faktor att ta med i beräkningen när du jämför de olika leverantörerna av internettjänster.
  • Hastighet. Precis som priset på de olika abonnemangen är hastighet en faktor som är väldigt enkelt att mäta. Via jämförelsesajter och andra webbplatser kan du enkelt se och jämföra de hastigheter som leverantörer av internettjänster erbjuder i ditt område. Värt att tänka på är dock att du kanske inte nödvändigtvis behöver teckna dig för det allra snabbaste bredbandet möjligt. Däremot bör din internetuppkoppling vara tillräckligt snabb för den typ av sysslor som du gärna ägnar dig åt på nätet.
  • Stabilitet. En faktor som ofta är ganska förbisedd av konsumenter är uppkopplingens stabilitet. Stabiliteten och upptiden är dock viktiga faktorer att tänka på när du gör ditt val av internetleverantör. Marknadens bästa internetleverantör för just dig bör kunna tillhandahålla ett stabilt och pålitligt bredband som i princip aldrig sviker dig.

Anlita ombud för ärenden kring vårdnad

Separerade föräldrar har en viktig uppgift när det kommer till barnen – att komma överens kring boende, umgänge och vårdnad. Dom flesta lyckas bra med uppgiften medan andra har svårare att komma överens och hitta en bra lösning som passar båda parter. Det är då det behövs ett ombud.

När behövs ett ombud för ärenden som rör vårdnad?

Det är som sagt inte alla föräldrar som kommer överens kring dom frågor som rör gemensamma barn, vilket givetvis kan medföra problem. Det är dock viktigt att försöka sätta barnen i första rummet och fatta besluten efter vad som är bäst för just dom. Ibland är det dock svårt att både kommunicera och komma överens på egen hand – kanske speciellt om det finns en gammal konflikt eller liknande som ligger och skaver.

Föräldrar som har svårt att komma överens kring vårdnad, boende, umgänge och andra viktiga punkter som rör barnen rekommenderas att i första hand söka hjälp hos kommunen. Där ges bland annat hjälp med samarbetssamtal för att försöka hitta en lösning som passar båda.

Om det inte ger några resultat kan ärendet behöva tas till rätten – och då är det bra för föräldrarna att ha varsitt ombud. Ett ombud är en person som företräder en annan person som är part i domstol. Det kan vara antingen en advokat eller någon annan med juridisk utbildning.

Hitta ett lämpligt ombud

För frågor och ärenden kring vårdnad är det alltså oftast inte nödvändigt med ett ombud förrän ärendet hamnar i domstol. Skulle det gå så långt att frågorna kring vårdnad behöver avgöras där kan det dock kännas tryggt att ha stöd från någon juridiskt kunnig. Den som står inför en sådan situation har förstås rätt att föra sin egen talan men det är inget som rekommenderas.

För att hitta ett lämpligt ombud för ärenden som rör vårdnad är ett tips att leta efter en advokat eller jurist som arbetar med familjejuridik.

Den som väljer att anlita ett ombud inför till exempel en vårdnadstvist behöver själv stå för kostnaderna. Det finns dock möjligheter att få hjälp med omkostnaderna, till exempel genom följande:

  • Ersättning via hemförsäkring (rättsskydd)
  • Rättshjälp från staten (ges i vissa fall)

Billig el kan bli en trygg hamn för många konsumenter

Priserna på elektricitet har varit högre på senare år än vad de är i normalfallet. Generellt sett brukar priserna skjuta i höjden på vintern och vara lite lägre under sommaren. Men på grund av diverse omvärldsfaktorer kan även sommarens priser vara höga sett ur ett historiskt perspektiv. Därför är det viktigt att hitta en leverantör som kan leverera billig el. I annat fall riskerar konsekvenserna att bli extra kännbara framåt vintern.

Hur påverkas konsumenterna av de stigande energipriserna?

För Sveriges konsumenter har effekterna av de stigande energipriserna redan gjort sig påminda. Vissa hävdar att vi nu står inför en potentiell katastrof som kommer slå hårt mot konsumenternas plånböcker. Med en stigande inflation som börjar närma sig 9 % är inflationen den högsta på mer än 40 år. Dessutom toppar även energipriserna.

Billig el kan därför bli en trygg hamn för många konsumenter i takt med att energipriserna urholkar vår ekonomi. Många hushåll spås nämligen bli fattigare framöver relativt sett, på grund av att energikostnaderna uppgår till en allt högre andel av den disponibla inkomsten. Så om du inte vill behöva frysa i vinter eller betala multum för elen behöver du nu vidta åtgärder.

Hur kan jag få billig el och slippa betala så mycket för elen?

Ett sätt att slippa behöva betala så mycket för elen är att helt enkelt förbruka mindre el. Detta kan du bland annat göra genom att sänka värmen i din bostad. Du kan även begränsa användningen av varmvatten samt släcka lamporna så fort du lämnar ett rum. Dessutom kanske tvättmaskinen och diskmaskinen kan användas lite mer sällan.

Men dessa åtgärder påverkar bara förbrukningen – om du istället vill sänka priset behöver du hålla utkik efter billig el. Du kan hitta leverantörer med mer prisvärda elavtal genom att:

  • Besöka en jämförelsesajt som jämför elbolagens priser och ställer dessa mot varandra.
  • Hitta en leverantör i listan som kan leverera elektricitet till ett lägre pris än vad du betalar idag.
  • Klicka dig vidare till elbolaget och teckna ett mer förmånligt avtal.

Det viktiga är också att du inte väntar utan att du agerar nu, innan det är för sent!

Att prova whisky på Ardbeg Embassy

I Stockholm finns flera restauranger och barer som erbjuder sina besökare att prova whisky. Inriktningarna kan skilja något mellan de olika dryckesprovningarna så det kan vara värt att jämföra både utbud och pris. En av dessa restauranger är Ardbeg Embassy (belägen i gamla stan). Nedan beskrivs i sammanfattad form hur kunder kan prova whisky på Ardbeg Embassy.

Äta middag & Prova whisky på Ardbeg Embassy

Ardbeg Embassy genomför enbart kombinerade middagar med dryckesprovningar. Det blir därmed en helkväll med god mat och möjlighet att prova whisky eller öl. Restaurangen har ”viltinspirerat kök” med smaker från svenska skogen. På menyn kan det exempelvis erbjudas:

  • Älg
  • Ren
  • Hjort
  • Sill

Att restaurangen har stort fokus på drycker märks redan under middagen. I utbudet finns nämligen över 400 olika single malts samt 25 olika ölsorter från svenska mikrobryggerier. De har även en unik dryckesupplevelse – ”Dram straight from the Cask”. Efter maten kan sedan sällskapet välja mellan att prova whisky eller öl.

Öppen provning eller i grupp

Ardbeg Embassy arrangerar både öppna och gruppbokade dryckesprovningar.

Öppen whiskyprovning

På hemsidan presenteras regelbundet datum och tider för öppna dryckesprovningar. Det innebär att vem som helst som vill prova whisky anmäler sig och därefter får genomföra upplevelsen tillsammans med andra intresserade. Gruppen kommer alltså att bestå av personer som inte känner varandra sedan tidigare. Innehållet är förutbestämt och kan variera något beroende på vem som håller i provningen.

Gruppbokning – prova whisky i eget sällskap

För lite större sällskap går det att boka egna dryckesprovningar. Prova whisky på svensexan, med arbetskollegorna eller som ett kompisgäng. Ardbeg Embassy har paketlösning som passar för ”1 – 10 personer” med fast pris. Ju större grupp desto billigare blir det därmed per person. Att boka som grupp medför minst två fördelar.

  • Boka tid och dag själv
    I samråd med Ardbeg Embassy bokas en passande tid in. Det skapar därmed större flexibilitet än om plats på en öppen provning bokas.
  • Anpassa innehållet
    Består sällskapet av personer som vill prova whisky för första gången i livet – eller personer med stort intresse och kunskap? Provningen kan anpassas utifrån gruppens storlek, sammansättning och förkunskaper.

Se kommande event

På hemsidan (under events) presenteras kommande event. Det är även möjligt att följa restaurangen i social media för löpande uppdateringar om event och bokningsmöjligheter. De finns att nå på:

  • Facebook
  • Instagram
  • Untapped

Tjänster som finns att köpa från en städfirma i Göteborg

Är du sugen på att anlita en städfirma i Göteborg och funderar på vilka olika typer av tjänster som finns att tillgå? Tro det eller ej – men det finns faktiskt en hel del olika städtjänster att välja bland och många firmor har ett snarlikt utbud. I texten nedan följer dock ett exempel från ett företag i Göteborg, som erbjuder tjänster till både privatpersoner och företag. Titta på sverigeco.se för vidare om ämnet.

Tjänster hos en städfirma i Göteborg – för privatpersoner

Det finns flera olika städtjänster att köpa för den som önskar hjälp att hålla rent och snyggt hemma – antigen löpande eller bara lite då och då. Nedan följer dom vanligaste tjänsterna och lite om vad som ingår i dessa.

Hemstädning / Veckostädning

Hemstädning eller veckostädning är en städtjänst som vanligen köps löpande med 1–2 veckors mellanrum. Hos just denna städfirma ingår städning av bostadens alla rum, inklusive kök och badrum – som dessutom ges lite extra kärlek.

Storstädning

En storstädning är en mer omfattande tjänst än veckostädning, där fler moment ingår. Till exempel så dammtorkas väggar, prydnadssaker, snickerier, eluttag och annat. Kort och gott är det en rejäl städning av bostadens alla rum och det är vanligt att kunder köper den till exempel inför jul, på våren eller kanske inför en fest eller liknande.

Flyttstädning

Dom flesta vet nog vad en flyttstädning är och innebär – en grundlig städning av en bostads alla rum i samband med flytt. Eftersom detta vanligen sker efter att alla möbler och tillhörigheter har flyttats så brukar det kunna gå ganska fort – men det beror förstås på bostadens storlek och skick.

Fönsterputs

Så enkelt som det låter – fönsterputs. Fönster i bostaden putsas efter överenskommelse med kunden. Alla eller bara några av bostadens fönster beroende på vad som önskas.

Dessa tjänster är som sagt ett exempel där informationen är hämtad från en städfirma i Göteborg.

För företag

Många av dom större städfirmorna som finns erbjuder tjänster både till privatpersoner och företag – men inte alla. Det företag som letar efter den här typen av tjänster kan alltså behöva leta mer än en privatperson, men det brukar i regel inte vara några problem att hitta någon som kan ta sig an uppdraget.

Den städfirma som används som exempel i den här texten erbjuder följande tjänster till företag:

  • Kontorsstädning
  • Flyttstädning
  • Fönsterputs

Nu kan det vara läge att sälja guld

Kan det vara en bra idé att sälja guld just nu? Ja, kanske – guldpriset står för närvarande högre än vad det har gjort på många år. Om du sitter på guldföremål kan det med andra ord vara ett bra tillfälle att avyttra dessa nu. Detta för att få så mycket pengar som möjligt för dem.

Det finns flera olika företag som erbjuder sig att köpa guldföremål. Det är dock viktigt att du väljer att sälja dina föremål till en ärlig köpare. För du vill ju inte få ett skambud på dina dyrbara smycken, mynt eller guldtackor!

Fördelarna med att sälja nu

Det finns flera fördelar med att genomföra en försäljning av guldföremål nu:

  • Sannolikheten är stor att du får bra betalt för dina gyllene föremål.
  • Det är enklare än någonsin att avyttra denna typ av värdesaker.
  • Du kan snabbt få tillgång till pengar att använda till önskat ändamål.

När är det rätt läge att sälja guld?

Det bästa tillfället att sälja guld är när guldpriset står som högst. Dessutom är det viktigt att du känner dig bekväm med att avyttra dina mynt, smycken, guldtackor eller vilka föremål det än rör sig om.

Guld är en råvara som likt andra råvaror jämt och ständigt fluktuerar i värde. Likt aktiemarknaden försöker köpare och säljare av denna råvara bestämma vilket som är det rätta priset för stunden. Investerare försöker därför förutse huruvida guldpriset kommer att stiga eller sjunka framöver. Detta är dock lättare sagt än gjort och det är väldigt svårt att tajma marknaden. De som lyckas göra detta har snarare en stor portion tur en än verklig förmåga att se in i framtiden.

Om du har en betydande mängd guldföremål som du vill sälja vid bästa möjliga tillfälle kan du hålla dig ajour med guldpriset. När det aktuella priset på råvaran står högt kan det vara läge att sälja ditt guld. Men som med så många andra marknadsrelaterade förutsägelser är det alltså svårt att tajma toppen och maximera förtjänsten.

Därför är en bra tumregel att sälja när du känner att du behöver pengarna. Detta förutsatt att du tycker att det pris som du erbjuds för föremålen känns rättvist.

Ett kontorshotell i Stockholm kan lösa ditt lokalbehov

Tack vare att frilansandet och gigekonomin har tagit fart i Sverige är efterfrågan stor på kontorshotell i Stockholm. För småföretagare är detta nämligen ett mer attraktivt sätt att lösa sitt lokalbehov än någonsin tidigare. Kontorshotellen står nämligen redo att ta in företagare som hyresgäster. Dessa ytor är redan utrustade med allt som behövs för att du ska kunna utföra ditt jobb.

Du kan dessutom ofta hyra en kontorsplats på månadsbasis eller liknande. Därför är detta en utmärkt lösning för företagare vars behov plötsligt kan förändras utan förvarning. Du kan snabbt och smidigt skala upp den yta som du hyr. Behöver du plötsligt rymma fler eller färre medarbetare kan du enkelt anpassa hyran av lokal utifrån det aktuella behovet.

Därför är det fullt förståeligt att detta har blivit något av en megatrend inom fastighetsbranschen. Titt som tätt slår nya kontorshotell i Stockholm upp sina portar. Det innebär att du har goda möjligheter att hitta en ledig plats på ett sådant när du behöver den. Fördelarna med att välja denna lösning är framför allt två: gemenskapen och prisvärdheten.

Kort om nackdelarna med kontorshotell i Stockholm

Det kan som bekant vara kostsamt att hyra en alldeles egen kontorslokal. Medan du är mitt uppe i att bygga upp ditt företag till något storslaget kan det vara alltför dyrt att hyra en lokal. Dessutom kanske du har tröttnat på att jobba hemifrån eller på det lokala cafeét. Då är det en bra lösning att hyra in sig på ett kontorshotell i Stockholm.

Med detta sagt är det viktigt att du noga överväger dina alternativ. Vi vill trots allt erbjuda en nyanserad bild och inte bara visa upp den bästa sidan av myntet. Därför belyser vi här även nackdelarna med denna lösning!

Nackdelarna med denna lösning inkluderar att den ibland kan:

  • Ge en högljudd och stundtals störande arbetsmiljö.
  • Erbjuda dig en allt annat än avskild och enskild arbetsplats.
  • Orsaka konflikter mellan personligheter som inte går ihop.
  • Vara mindre flexibel vad gäller öppettider och därmed tvinga dig att endast arbeta kontorstid.
  • Vara en flaskhals i tillväxten om det inte längre finns fler lediga kontorsplatser.

Men fördelarna överväger onekligen nackdelarna!