Att outsourca kundtjänst innebär i korthet att en rad olika administrativa tjänster sköts av ett externt företag. Med tekniska lösningar, utbildad personal och ett stort antal tjänster skapas smidiga lösningar som gynnar kunderna. Några av de tjänster som går att få hjälp med är:
- Proaktiv chatt
Många E-handlare har en chat-funktion på hemsidan. Kunderna kan direkt komma till kundtjänst för att fråga om allt från leveranstider till produktfrågor. Däremot kan det vara dyrt att som företag ha en person som enbart sitter med detta. Genom att outsourca kundtjänst, och låta ett företag som är specialist på detta ta hand om kundkontakten, effektiviseras det hela. - Prenumerationstjänst
Uppsägning, förlängning eller frågor kring abonnemang… Enkla frågor som kan besvaras av en extern kundtjänst. - Språkbehov
Har ni idag en kundtjänst som möter kundernas frågor? Kan ni möta kundernas behov av olika språk? Det går att outsourca kundtjänst mot vissa specifika språk för att därmed få tillgång till den kompetensen. - Tidsbokningar
Vid tidsbokningar behövs ingen specifik kunskap om företagets verksamhet – bara tillgång till dess kalender och lediga tider. På detta sätt kan företaget maximera tiden för sin tjänst och låta någon annan ta hand om att boka in kunderna.
Outsourca kundtjänst som komplement
De flesta företag som har outsourcad kundtjänst har detta som ett komplement till den egna kundtjänsten. Det kan (som visas ovan) vara behov av kompletterande språkkunskaper eller att enklare uppdrag läggs ut till externa parter. Beroende på företagets inriktning och vad de säljer går det att outsourca olika stora delar av kundtjänst.
Kan innebära kundtjänst – i Indonesien
Det är idag inte ovanligt att kundtjänst sitter i en del av världen medan företagets kunder sitter i en annan del. På detta sätt kan både kompetens och språkkunskaper samlas men även kostnaden hållas nere.
Andra kundtjänstföretag arbetar enbart inom Sverige vilket i vissa fall är helt avgörande. Vad som är bäst utifrån service och ekonomi avgörs i samråd med serviceföretaget som erbjuder tjänsterna.
Kan även ske via videolänk
Allt fler företag börjar outsourca kundtjänst via videolänk. Det är inte minst uppskattat vid digitala produkter och tjänster då kundtjänst, och kunden, kan dela skärmen och därmed direkt visa vad som är problem. Det innebär även generellt snabbare hjälp just eftersom hjälpen kan ske direkt utan att kunden behöver guidas via telefon eller chat.