Stockholms Elbolag erbjuder samfakturering av energikostnader

Det finns många saker att ha i åtanke när man väljer mellan olika leverantörer av el. Till skillnad mot vad många konsumenter tror är inte priset den enda viktiga faktorn. Det är även viktigt att ta reda på hur företaget i fråga hanterar klagomål från kunder och löser problem. Även andra faktorer är av yttersta vikt, och det är därför som Stockholms Elbolag uppskattas högt av många svenska kunder.

De låter dig bland annat välja mellan ett rörligt elpris eller ett fast sådant. Detta är en viktig aspekt för konsumenter som antingen har en hög elförbrukning eller kanske lite mindre marginaler i budgeten. Då kan ett fast elprisavtal vara att föredra så du vet månad för månad hur mycket elen kommer att kosta dig. Samtidigt finns det många kunder som istället tjänar på att välja ett rörligt pris.

Men även andra faktorer kommer i spel när du ska välja en elleverantör. Det är också därför som Stockholms Elbolag sticker ut i mängden. För en sak som många svenska kunder saknar är möjligheten att samla alla sina kostnader för el på en och samma faktura. Detta är dock en möjlighet som denna spännande uppstickare erbjuder!

Stockholms Elbolag förenklar din vardag

Stockholms Elbolag är en aktör på elmarknaden som samlar din elhandelsfaktura och nätfaktura och slår ihop dessa. Det betyder att du som kund får all din el redovisad på en och samma faktura. För som du kanske känner till är det annars vanligt att man får två fakturor på elen: en nätfaktura och en elhandelsfaktura. Men vad denna uppstickare gör är alltså att kombinera dessa två delar och slå dem samman till en enhet!

Detta har flera fördelar för dig som konsument:

  • Kostnaden för elhandel och nätkostnad samlas på ett ställe.
  • Du får en enda faktura där det tydligt framgår vad du betalar för.
  • Du har en enda leverantör av el som du behöver vända dig till med frågor och spörsmål.

Sammanfattningsvis förenklas din vardag när du väljer Stockholms Elbolag. Så surfa in på deras webbplats och läs hur de kan hjälpa dig att förenkla vardagen!

Ta hjälp från flyttfirma i Landskrona – eller utföra jobbet själv?

Går flyttlasset till, från eller inom Landskrona? En fråga att ta ställning till är om en flyttfirma ska få genomföra jobbet eller om det ska genomföras på egen hand. Vad är fördelarna/nackdelarna med de olika alternativen?

Flytta med flyttfirma – Jämför flera alternativ i Landskrona

Fördelar

  • Bekvämt
    Det finns flyttfirmor som erbjuder hjälp/service under hela flyttprocessen. De kan därmed packa, montera ner möbler, flytta, magasinera och plocka upp. De allra flesta privatpersoner väljer däremot enbart att köpa in hjälp för bärandet av möbler och lådor samt transport till nya adressen. Oavsett är det extremt bekvämt.
  • Kompetens och säkerhet
    Flyttfirmorna har den kompetens som krävs för att en flytt ska ske smidigt. Med verktyg, erfarenhet och hjälpmedel kan allt från dyra skinnsoffor till konst flyttas med säkerhet.

Nackdelar

  • Priset
    Även om RUT-avdraget kan användas så blir det betydligt dyrare än att hyra ett släp och genomföra flytten själv.

Kom ihåg att…

En välplanerad flytt blir ofta betydligt billigare än om allt ska ”lösas i sista sekund”. Det gäller även i val av flyttfirma. Kontakta flera företag i Landskrona som kan erbjuda denna tjänst och beskriv utförligt vad som förväntas. De kan sedan ge en offert varpå dessa kan jämföras. Men kontrollera företaget innan det anlitas – välj inte bara den billigaste flyttfirman i Landskrona som hittas.

  • Har de F-skatt?
  • Finns de med på ”Svarta listan” som Råd & Rön uppdaterar regelbundet?
  • Har du goda referenser?

Utföra jobbet själv – Fråga släkt och vänner

Alternativet mot att köpa in hjälp är att genomföra flytten med släkt och vänner.

Fördelar

  • Billigare
    Den största fördelen med att genomföra flytten själv, istället för att anlita flyttfirma, är att priset hålls nere. De som ändå vill ha viss hjälp kan packa och köra lådor och sedan köpa in hjälp enbart för de allra tyngsta sakerna så som soffa, piano, middagsbord osv.
  • Trevligare
    Att flytta behöver inte vara jobbigt, tungt och tråkigt. Allt blir vad man gör det till – så det kan lika gärna vara ett trevligt sätt att umgås. Det viktiga är bjuda in många så att arbetsbördan blir lätt och att vännerna hinner ta pauser och ta en kaffe tillsammans.

Nackdelar

  • Skador på vänner och egendom
    Att vara en bidragande orsak till en längre sjukskrivning är knappast något som någon vill vara med om. En flytt innefattar både tunga lyft, sneda lyft och ansträngning under lång tid. En fråga att ta ställning till är även vad som händer om en vän skulle tappa något av värde under flytten.

Skärmväggar som rumsavdelare

Skärmväggar är en populär produktkategori som har många olika användningsområden. De används förstås främst som rumsavdelare men kan även fylla andra funktioner. Just det faktum att de är väldigt praktiska och mångfacetterade har gjort dem till en vanlig syn i såväl större som mindre rumsytor. Här tänkte vi kika närmare på ett antal av de mest betydande fördelarna med dessa skärmar!

Fördelarna med att använda skärmväggar för att skärma av

Du kan skärma av med skärmväggar av flera olika skäl. Några av fördelarna med att göra detta är att du på detta sätt kan:

  • Isolera en rumsyta. Med en skärmvägg kan du isolera en yta i ett rum och skärma av ytan från resten av rummet. Portabla rumsavdelare är utmärkta att använda om du till exempel har ett större rum som används som såväl vardagsrum som kök. Detsamma gäller om ditt sovrum och vardagsrum egentligen är ett och samma rum. Dessutom kan du skärma av en mindre yta att använda vid omklädning.
  • Dela upp rummet i flera mindre delar. På samma sätt som ovan kan du också använda skärmväggar för att dela upp ett rum. Detta kan till exempel vara användbart om du vill skapa en yta för ett hemmakontor i ditt vardagsrum. Genom att dela upp rummet i mindre ytor kan du öronmärka de olika ytorna för deras respektive användningsområden.
  • Flytta omkring skärmväggarna. Ett alternativ till att använda portabla rumsavdelare är att sätta upp en innervägg. En sådan är dock permanent medan skärmväggar är portabla och kan flyttas omkring. De flesta skärmar är dessutom ganska lätta och därmed enkla att flytta. Detta är användbart om du känner dig osäker på hur du vill göra en rumsindelning. Du kan då flytta omkring skärmarna och känna efter vad du tycker fungerar och inte.
  • Ett kostnadseffektivt sätt att förändra en yta. Om du vill sätta in en innervägg behöver du antingen bygga den själv eller anlita byggare som gör jobbet åt dig. Men rumsavdelare kan du köpa till ett billigare pris – de kostar ofta inte mer än ett par tusen kronor styck. Det gör detta alternativ till ett väldigt kostnadseffektivt sådant!

Anlita rätt städfirma – följ våra enkla råd

Ska du anlita ett företag att städa din bostad eller ditt företag? Då bör du till att börja med kunna sätta fingret på ditt behov och veta vad du behöver ha hjälp med. Det underlättar nämligen om du på förhand vet vad du vill få ut av din städhjälp. Detta är det första steget i processen att anlita en städfirma. För att du ska kunna göra ett bra val bör du dock fortsätta läsa vidare och ta del av våra råd!

Så väljer du rätt städfirma för ditt behov

När du ska sålla agnarna från vetet och välja en leverantör av städtjänster bör du:

  • Veta vad är ute efter. Som med allt annat behöver du känna till ditt behov innan du beställer städhjälp. Vilket resultat förväntar du dig och vad vill du uppnå med städningen?
  • Ta reda på vem som tillhandahåller städprodukterna. Ska du eller din städfirma tillhandahålla städprodukter åt städarna? I de allra flesta fall tar din leverantör av städtjänster hand om detta. Men kontrollera gärna saken för säkerhets skull.
  • Känna till kostnaden för tjänsten. Det är viktigt att du vet hur mycket städningen kommer att kosta. Du bör även ha stenkoll på vad du faktiskt betalar för och vilka tjänster som inte ingår. Kostnaden beror bland annat på vilka städtjänster som ska utföras samt storleken på den yta som ska städas.
  • Ta in offerter från mer än en städfirma. Du bör jämföra flera olika städfirmor innan du bestämmer dig för en enskild leverantör. Så ta gärna in ett antal offerter att ta ställning till.
  • Ge städarna all information som behövs. Det kan vara fördelaktigt för städarna att veta huruvida det finns husdjur eller liknande i fastigheten. Förse även städarna med eventuell övrig information som kan vara bra att känna till.
  • Kontrollera om du behöver finnas på plats. I de allra flesta fall behöver du inte befinna dig i fastigheten när den städas. För säkerhets skull bör du dock kontrollera hur det ligger till i ditt specifika fall.
  • Inte städa innan städarna kommer. Det finns ingen anledning för dig att städa innan personalen från din städfirma anländer. I och för sig ligger det i människans natur att inte framstå som slarvig men i slutändan är det städarnas jobb att städa.

Skönhetsbehandling med PRP i Göteborg

Platelet rich plasma, det går att utför PRP i Göteborg för både hud och hår. PRP har god effekt mot ett flertal olika skönhetsfläckar så som acneärr, rynkor och pigmentfläckar. För att vårda håret kan PRP injiceras i hårbotten och förhindra håravfall, eller boosta nyligen transplanterat hår. Metoden har många namn på kliniker runtom i världen, och ett vanligt smeknamn är Draculametoden. Varför? Jo, för att PRP faktiskt baseras på ett litet uttag av klientens eget blod. Det är den proteinrika plasman som man vill komma åt, och detta är den aktiva komponenten i behandlingen. Även om det kan låta lite mustigt att injicera sitt eget blod för att pigga upp hud och hår så är detta en väldigt naturlig behandling utan kemikalier.

Så går en behandling med PRP till

Vid behandlingstillfället tas några provrör med blod från klienten. Dessa centrifugeras så att blodplasman skiljs ut och sedan kan återinjiceras. Beroende på vad som behandlas så kan en lokalbedövning med t.ex. bedövningssalva vara aktuellt för att klienten ska kunna slappna av ordentligt och slippa uppleva obehag, detta gäller i synnerhet områden med tunn hud såsom händer, dekolletage och ansikte. Hela PRP-behandlingen tar omkring 45 minuter och resultaten visar sig snabbt. Däremot är resultatet inte permanent, och påverkas bl.a. av hormoner, övriga mediciner och livsstilen hos klienten.

Tre saker att känna till om PRP i Göteborg

  • PRP är en så gott som riskfri behandling som inte ger några bieffekter eller allergier, eftersom allt som används är plasma från klientens eget blod.
  • För att få ett hållbart resultat av PRP bör man förbereda sig inför behandlingen. Kliniken kan presentera individuella råd, men generellt gäller att man bör undvika blodförtunnande värktabletter, t.ex. Ipren, några dagar innan, samt vila från träning ett dygn efter behandlingen.
  • PRP ger dock inte ett bestående resultat, eftersom näringen som injiceras används upp av kroppens celler. Exakt hur länge behandlingen håller är individuellt, och kan även skilja sig åt på olika delar av kroppen för samma klient, men genom att följa klinikens rekommendationer gällande behandlingen så får man så långvarig effekt som möjligt.

Att tänka på när du ska köpa en billig iPad begagnat

Den som behöver en billig iPad kan överväga att köpa den begagnad. Dels så kan du köpa direkt av privatpersoner, men du kan också köpa av företag som köper in begagnad elektronik, inspekterar den och sedan säljer den vidare. Det blir fortfarande billigt – men med lite mer säkerhet.

Var försiktig när du handlar av privatpersoner

Den som ska köpa av en privatperson man inte känner gör bäst i att vara lite försiktig. Det finns ett par saker som är bra att kolla på innan du slår till:

  • Batterihälsan. På såväl iPhones som iPads kan batteriet bli slitet efter ett par år. Kika på batterihälsan – där bör det stå hur många procent av den ursprungliga kapaciteten som paddan har kvar. Om det är dags för service, bör även det anges här. Om så är fallet, bör det vara ett skäl till att få en riktigt billig iPad.
  • Säkerställ att den inte fått vattenskador. På både iPhones och iPads kan du se relativt enkelt om den har tagit in vatten eller inte tidigare. En bra början är att kika efter synlig fukt bakom skärmen eller vid kameran. Det säkrare sättet är dock att titta vid hörlursuttaget. Där finns en liten prick som vanligtvis är vit eller silvrig – men om paddan är vattenskadad, så är den röd eller rosa. Om den är det, bör du inte köpa den – såvida det inte sker till ett kraftigt rabatterat pris och du får en extremt billig iPad. Om det inte är problem med den nu, finns risken att de visar sig längre fram.
  • Kolla serienumret. Ett bra första steg, alltså innan du ens åker till platsen för att titta på iPaden, är det en god idé att be om serienumret. Du kan sedan titta på Apples hemsida huruvida den har anmälts som stulen eller försvunnen. Det är inte alla paddor och telefoner som syns här, så det är inte helt vattentätt.

Köp en begagnad och billig iPad av företag

Runtom i landet finns en rad företag som kan köpa in en billig iPad av en privatperson, inspektera den och sedan sälja den vidare. På så vis kan du känna dig tryggare med att du hittar en iPad som faktiskt också fungerar. Som regel är detta lite dyrare än om du köper direkt från en privatperson – men så innebär det också mer trygghet.

Gåvokort – hitta det som är rätt för dig

Att känna sig uppskattad är något otroligt meningsfullt för alla människor. Detta gäller vare sig det är inom familjen, vänskapskretsen eller på arbetsplatsen. Men för att se till att människor känner sig uppskattade, är det såklart nödvändigt att visa detta till dem. Det finns många sätt att visa uppskattning på, exempelvis genom komplimanger, tjänster eller genom att uttrycka tacksamhet. Ett ytterligare sätt är att ge personer små presenter eller gåvor som en symbol för uppskattning. Då det kan vara svårt att hitta den rätta presenten till en viss person, kan ett gåvokort vara den present som passar de allra flesta, oavsett ålder eller kön. Oavsett om du är en privatperson eller ett företag, så är gåvokortet något som passar alla.

För den som vill köpa gåvokort har https://giftcard.se/ allt man kan föreställa sig.

Vad är ett gåvokort?

Ja, de flesta vet väl vad ett presentkort är – ett kort som har en summa pengar som kan användas i en särskild butik eller liknande. Men vad är egentligen ett gåvokort? Är det samma sak? Nja, inte riktigt, även om det såklart finns liknelser. Ett gåvokort kan ofta erbjuda mer än ett presentkort! Vissa gåvokort ger möjligheten för mottagaren att handla från flera olika företag, och inte bara från ett enskilt företag. Dessutom finns det företag som är specialiserade på att erbjuda produkter som passar gåvokort, vilket innebär att det finns ett otroligt brett sortiment av produkter att välja mellan. På så sätt ger gåvokort större möjligheter än ett presentkort!

Innehållet i ett gåvokort

Så nästa gång du vill visa uppskattning vet du vad du ska välja – ett gåvokort såklart! Men trots allt så kan det vara kul att få välja innehållet av gåvokortet, så att det verkligen passar mottagaren. Inga problem! Det finns många olika gåvokort att välja mellan som alla innehåller olika saker. Det kan vara allt från kläder, möbler, upplevelser eller donationer till välgörenhetsorganisationer. Några exempel på gåvokort är:

  • Mannerströms gåvokort, som ger mottagaren möjlighet att välja mellan Leif Mannerströms egna köksprodukter.
  • Vinga gåvokort, som fokuserar på att erbjuda produkter inom heminredning och elektronik, med flera. Företagets fokus är att kunna erbjuda hållbara men kvalitetssäkrade produkter.
  • Joyfyl gåvokort, vilket erbjuder ett brett sortiment av flera olika företag. Här finns företag inom friluftsliv, dekoration med mera.
  • SF gåvokort, som innehåller popcorn och ett presentkort som kan användas på SFs biografer.

För att hitta det gåvokort som du själv tycker passar för att ge bort, är det bara att söka på internet. Det finns en mängd olika företag som erbjuder många olika typer av gåvokort, så att du kan hitta det rätta.

Fördelar med att ge gåvokort

Det finns många fördelar med att ge bort gåvokort, både för den som ger bort det och för den som mottager det. Nedan listas några utav dessa fördelar:

  • Spara tid och tankekraft
    Ja, ofta kan det ju vara så att det känns jobbigt att hitta rätt present till någon man vill visa uppskattning till. Det tar tid att fundera ut vad man vill ge bort, och ännu mer tid att hitta den rätta presenten. Men låt inte detta stå i vägen för din tanke om att ge bort någon till en vän, familjemedlem eller kollega! Med ett gåvokort blir det enkelt – du slipper tänka på vad du vill ge bort, och sparar otroligt mycket tid. Det har aldrig varit enklare att visa uppskattning till andra genom gåvor.
  • Garanterad nöjdhet från mottagarens sida
    Eftersom gåvokorten ger mottagaren möjligheten att välja sin present själv, så kan det inte bli fel! Mottagaren kommer garanterat bli nöjd! Du slipper oroa dig för att presenten inte välkomnas eller uppskattas. Det finns kanske ingen annan gåva som kan garantera mottagarens nöjdhet som just gåvokort!
  • Möjlighet till bättre priser på produkter
    I och med att företagen som erbjuder gåvokorten samarbetar med många olika affärer och leverantörer, kan de ofta erbjuda bättre priser än om du skulle köpa deras produkter på “vanligt sätt”, i en fysisk affär eller liknande. På så sätt får du mer för pengarna!
  • Miljösmart
    Skippa alla de där bilturerna till olika butiker för att försöka hitta den ultimata presenten. Låt bli att slösa massa presentpapper på att slå in en present som snart kommer öppnas av mottagaren som sedan slänger presentpappret. Gåvokortet innehåller allt som mottagaren önskar, utan att slösa på jordens resurser.

Hos bemanningsföretag som sjuksköterska

Du kanske aldrig varit anställd via ett bemanningsföretag tidigare och är osäker på hur det fungerar? Eller så var det länge sedan och tiderna har förändrats? Var inte orolig för i denna text kommer du att få en större inblick i hur det fungerar att vara anställd hos ett bemanningsföretag som sjuksköterska.

Bemanningsföretag är generellt väldigt hjälpsamma och tar oftast hand om det mesta i processen såsom till exempel resor och boende. Allt för att kunna stödja dig så att du som sjuksköterska på ett bemanningsföretag ska kunna göra så gott arbete som möjligt. Du behöver inte heller ha någon erfarenhet av att arbeta på just ett bemanningsföretag. Det viktigaste är att du är en utbildad sjuksköterska och kan göra ett bra arbete på den eller de arbetsplatser som du ska vara på.

Detta kan ett bemanningsföretag erbjuda dig som är sjuksköterska

Ett bemanningsföretag vill vara en självklar, smidig och engagerad arbetsgivare för sina sjuksköterskor och andra viktiga yrken. Därför behöver de också arbeta på ett annorlunda och mer aktivt sätt för att locka till sig de bästa personerna för jobbet. Detta innebär i sin tur att de tar hand om sin personal, till exempel genom att erbjuda en väldigt god service.

Genom att också kunna erbjuda olika spännande uppdrag kan de passa in dessa i vad hyrsjuksköterskorna själva har för önskemål. Detta bidrar också till en god arbetsmiljö, utvecklingsmöjligheter och möjligheten att faktiskt få påverka vart man jobbar och så vidare.

När du väljer att arbeta via ett bemanningsföretag som sjuksköterska kan du bland annat få:

  • En större frihet
  • Bättre villkor
  • Ökad flexibilitet
  • En hög och konkurrenskraftig lön
  • Arbetsuppgifter som varierar över tid
  • Löpande kompetensutveckling
  • Utveckling för dig som person såväl som professionell
  • Mindre administration

Som du märker är fördelarna många med att vara anställd på ett bemanningsföretag som sjuksköterska. De ovanstående är dessutom endast några exempel på vad du kan bli erbjuden av din arbetsgivare. Vilka fördelar som betyder mest för dig kan bara du svara på men det är svårt att matcha hos vissa andra och kanske lite mer traditionella arbetsgivare.

Skapa QR-koder enkelt och utan kostnad

Det finns två sorters QR-koder: statiska respektive dynamiska sådana. Skillnaden mellan dessa är att en statisk kod inte kan ändras i efterhand. En dynamisk kod kan istället enkelt redigeras. Därför är det viktigt för dig som använder dessa koder i din marknadsföring att känna till skillnaden.

Ponera till exempel att du driver en restaurang och vill marknadsföra denna. Du kanske har tagit fram en helt ny meny som du vill lansera och du vet att dina kunder kommer att älska den. Men dagen före lanseringen skannar du QR-koden och upptäcker att en viktig rätt saknas på menyn. Då vore det ju synd att ha skickat ut en massa reklammaterial med statiska QR-koder som inte kan ändras! Så om du inte vill riskera att behöva “skrota” koderna kan det vara bra att ta fram dynamiska QR-koder istället. Detta är väldigt enkelt att göra och nedan berättar vi hur du går tillväga!

Så skapar du QR-koder på ett enkelt sätt

Det finns webbplatser som du kan använda dig av för att skapa såväl statiska som dynamiska koder. En av dessa är skapaqrkod.nu. Det är ofta gratis att skapa statiska koder medan du kan behöva betala en liten kostnad för att kunna ta fram dynamiska sådana.

För att skapa en QR-kod gör du så här:

  1. Besök en webbtjänst där du kan skapa QR-koder.
  2. Mata in den URL som du vill att koden ska leda till. Du kan även välja mellan andra alternativ såsom en Swish-betalning eller information om en WiFi-uppkoppling.
  3. Skapa sedan din QR-kod och ladda ner den och/eller skicka den till din e-postadress.

Svårare än så är det faktiskt inte att ta fram QR-koder. Nu är det upp till dig att dra nytta av deras kraft genom att skapa och marknadsföra dessa!

Så kan du själv eller dina kunder skanna QR-koder

Om du använder en iOS-enhet räcker det med att starta kameraappen och hålla kameran över QR-koden. En notis ploppar då upp och visar den information som koden innehåller. Om du har en Android-enhet kan detta förfarande räcka. I vissa fall behöver du dock ladda ner en särskild QR-kodläsare till din smartphone.

Vet mer om RUT-avdrag och datorhjälp

Med RUT-avdrag kan du få billigare datorhjälp i hemmet. RUT gäller endast privatpersoner – inte företag – och det handlar om tjänster som utförs just i bostaden. Du kan göra avdrag på max halva arbetskostnaden, till en summa av 50 000 kronor om året.

Vad krävs för att få göra RUT-avdrag för datorhjälp?

För att få göra RUT-avdrag, oavsett om det gäller datorhjälp eller inte, behöver bland annat följande kriterier uppfyllas:

  • Du ska vara bosatt i Sverige vara obegränsat skattskyldig här, alternativt bo i utlandet men betala skatt i Sverige, vilket innebär att du är begränsat skattskyldig.
  • Du ska ha RUT-avdrag kvar att nyttja. Per person och år (om man är under 65 år gammal) är det 50 000 kronor som gäller. Din inkomst och hur många andra avdrag du väljer att göra, avgör hur mycket RUT-avdrag du kan nyttja för din datorhjälp eller andra tjänster.
  • Du måste ha betalat in tillräckligt med skatt, så att avdraget kan kvittas mot något.
  • Du måste vara minst 18 år gammal.
  • Bostaden ska vara permanentbostad eller fritidshus (eller liknande) och tillhöra dig eller dina föräldrar.

Bostaden

Du ska helst eller delvis bo i bostaden där din datorhjälp ska utföras. Det måste inte vara en permanentbostad. Till exempel kan avdraget nyttjas även i följande hustyper:

  • Fritidshus
  • Andelslägenhet
  • Stuga (som du hyr för kortare eller längre tid, eller äger).

Vilka tjänster innefattas av datorhjälp?

Datorhjälp är ju en tjänst i sig, men det kan ändå dyka upp frågetecken kring vilka ”datorhjälpstjänster” som omfattas av ett RUT-avdrag. Följer gör exempel på apparater du kan göra avdrag för vid installation, underhåll och reparation:

  • TV
  • Surfplatta
  • Persondator
  • TV-spelkonsoller
  • Högtalare
  • Skanner
  • Skrivare
  • Avläsare
  • Mediaspelare, Apple-TV, Blurayspelare
  • Digitalbox
  • Fiber
  • Modem
  • Router
  • Wifi-utrustning

Vad kostar datorhjälp efter RUT-avdrag?

Det varierar naturligtvis – och det kan variera ganska kraftigt. Men ponera att du vill ha hjälp med att göra din dator snabbare, vilket kan ta två timmar att utföra. En ganska vanlig timkostnad är 600 kronor per timme – inklusive moms. Efter avdraget blir timpriset 300 kronor, och priset för två timmars arbete alltså 600 kronor. Utan avdraget hade priset blivit 1200 kronor inklusive moms.

Om avdraget ska användas behöver moms betalas. RUT kan inte användas av företag, som ju annars inte behöver betala momsen.